Zaledwie kilka dni przed Świętami Bożego Narodzenia Polska firma AMZ Kutno sprawiła doskonały prezent operatorom z CPKP (Centralny Pododdział Kontrterrorystyczny Policji) „BOA KGP” przekazując „pod choinkę” pięć nowych LTO – lekki transporter opancerzony, Tur VI. Jest to częściowa realizacja zamówienia dokonanego przez polską policję na początku roku, wówczas zamówiono 8 lekkich transporterów opancerzonych szóstej generacji – Tur VI. Pozostałe trzy pojazdy zostaną przekazane najpóźniej do 17 grudnia 2020. Komenda Główna Policji za realizację zamówienia zapłaci 23 miliony złotych, wychodzi na to że, jeden transporter opancerzony kosztuje niespełna 3 miliony!
Lekki transporter opancerzony Tur VI
Lekki transporter opancerzony Tur VI został zbudowany na podwoziu samochodu ciężarowo-terenowego marki MAN 4×4 z silnikiem Euro 3. Zastosowanie podwozia o dopuszczalnej masie całkowitej 15 ton pozwoliło zrealizować wymagania dotyczące opancerzenia kabiny, jak również komory silnika oraz zbiorników z paliwem. Zastosowanie dodatkowych elementów pozwoli wzmocnić dolną część pojazdu oraz stworzy osłonę dla funkcjonariuszy – operatorów, którzy będą mogli skutecznie chronić się przed ostrzałem wroga.
Lekki transporter opancerzony Tur VI został stworzony z myślą o pomieszczeniu całego zespołu policyjnych operatorów w 8 osobowej kabinie. W tylnej części pojazdu znajduje się 6 miejsc dla funkcjonariuszy w pełnym rynsztunku bojowym i wyposażeniem specjalnym, z kolei w przodzie kabiny znajdują się dwa miejsca – dla dowódcy i kierowcy. Siedzenia w transporterze zostały zabudowane pod kątem pochłaniania energii potencjalnego wybuchu, mogącego pochodzić z np. koktajlu Mołotowa, bądź innego, improwizowanego ładunku odłamkowego. LTO Tur VI posiada czworo drzwi bocznych oraz tylni właz. Konstruktorzy z AMZ Kutno wprowadzili po trzy porty strzeleckie w burtach Tura, dzięki którym operatorzy mogą bezpiecznie prowadzić ogień z wnętrza kabiny pojazdu.
Polska Policja postawiła twarde warunki co do specyfikacji i opancerzenia pojazdów. Lekkie transportery – Tury z Kutna wyglądają imponująco! Pozostaje nam teraz czekać na opinię i komentarze operatorów z CPKP & SPKP.
Rampa szturmowa na wyposażeniu LTO Tur VI
Polska firma Concept z Bielska-Białej zaprojektowała i stworzyła rampy szturmowe, które będą znajdować się na dodatkowym wyposażeniu lekkich transporterów opancerzonych Tur VI. Według założeń, docelowo dwa z ośmiu policyjnych transporterów Tur VI będą posiadać platformy szturmowe, mocowane na dachu pojazdu. Zastosowanie metody „plug and play” pozwala na szybkie zdemontowanie i zainstalowanie platformy na innym, dowolnym pojeździe z rodziny tura szóstej generacji.
Platforma skonstruowana specjalnie dla policji składa się z dwóch niezależnie poruszających się mostów. Każdy z nich może wysuwać się w górę, w dół pod dowolnym kątem lub poziomo, dając szerokie pole manewru policyjnym operatorom. Na tak skonstruowanej w Bielsku-Białej rampie szturmowej może operować cały zespół policyjnych operatorów.
team-concept.pl
Pojazdy specjalne wyposażone w rampy szturmowe firmy Concept znajdują się również na wyposażeniu polskich wojsk specjalnych, a także żandarmerii wojskowej.
Informacje na temat konstrukcji i wyposażenia lekkiego transportera opancerzonego Tur VI zostały zaczerpnięte z książki pt. „Policyjne siły kontrterrorystyczne w Polsce”, praca zbiorowa, Warszawa 2019.
Leave a Reply