Policyjny blog Niebiescy997

Informacje, ciekawostki dotyczące służby w Policji

Pracownicy cywilni (KSC)

Testy na urzędnika mianowanego

testy na urzędnika mianowanego

Testy na urzędnika mianowanego: edycja egzaminacyjna 2022

1

Przygotowujesz się do egzaminu na urzędnika mianowanego? Ten test online pomoże Ci ocenić, na ile jesteś gotowa (gotowy)! Z 90 pytań, które pojawiły się na teście w 2022 roku wybierane jest losowo 40 pytań do rozwiązania w formie quizu. Na rozwiązanie testu masz 40 minut. Sprawdź swoją wiedzę! Powodzenia!

 

Dziękujemy za kawę (wsparcie)!

Postaw mi kawę na buycoffee.to


Test na urzędnika mianowanego (pytania z roku 2022)

1 / 40

Gospodarka komunalna może być prowadzona:

2 / 40

Organem rządowej administracji niezespolonej jest:

3 / 40

Karą dyscyplinarną stosowaną wobec urzędników służby cywilnej nie jest:

4 / 40

Rezerwą ogólną budżetu państwa dysponuje:

5 / 40

Instytucją Unii Europejskiej, która sprawuje kontrolę rachunków Unii Europejskiej,
jest:

6 / 40

Szczegółowy zakres działania ministra ustala:

7 / 40

Radzie Ministrów przysługuje wyłączne prawo do inicjatywy ustawodawczej w
zakresie:

8 / 40

Organ może odstąpić od uzasadnienia decyzji:

9 / 40

Rządowe Centrum Legislacji:

10 / 40

Uchwalony przez Radę Ministrów projekt ustawy za pilny uznaje:

11 / 40

Organizacja Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie jest następczynią:

12 / 40

Członkowie Europejskiego Komitetu Regionów to:

13 / 40

Zwierzchnictwo nad administracją zespoloną sprawuje:

14 / 40

Organem administracji publicznej jest:

15 / 40

Przed rozpoczęciem prac legislacyjnych nad opracowaniem projektu ustawy organ
wnioskujący – o którym mowa w regulaminie pracy Rady Ministrów – ocenia
przewidywane skutki społeczno-gospodarcze zgodnie z:

16 / 40

Poseł do Parlamentu Europejskiego:

17 / 40

Uchwały Rady Ministrów i zarządzenia Prezesa Rady Ministrów to:

18 / 40

W rozumieniu Kodeksu postępowania administracyjnego organem wyższego
stopnia w stosunku do jednostek samorządu terytorialnego jest:

19 / 40

Niestałym członkiem Rady Bezpieczeństwa ONZ Polska:

20 / 40

Milczące załatwienie sprawy jest możliwe:

21 / 40

Akty prawa miejscowego wydają:

22 / 40

Pożyczka udzielona z budżetu państwa jest klasyfikowana jako:

23 / 40

Pojęcie „prowizorium budżetowe” oznacza sytuację, gdy:

24 / 40

Notyfikacja pomocy publicznej polega na przekazaniu projektu pomocy:

25 / 40

Odpowiedzialność karna wynikająca z art. 231 § 1 Kodeksu karnego za tzw.
przestępstwo urzędnicze jest odpowiedzialnością funkcjonariusza publicznego:

26 / 40

Odpowiedzialność przewidziana przez Ustawę z dnia 20 stycznia 2011 r.
o odpowiedzialności majątkowej funkcjonariuszy publicznych za rażące naruszenie
prawa wynosi:

27 / 40

Zażalenie przysługuje na postanowienie:

28 / 40

Kontrolę nad działalnością Rady Ministrów sprawuje:

29 / 40

Domniemania prawdziwości dotyczą:

30 / 40

Jeżeli członek korpusu służby cywilnej jest przekonany, że wydane polecenie
zawiera znamiona pomyłki, ale jest zgodne z prawem, ów członek ma obowiązek:

31 / 40

Sejm uczestniczy w kształtowaniu stosunków międzynarodowych przez:

32 / 40

Instytucja gospodarki budżetowej ma obowiązek uzyskać zgodę organu
założycielskiego na zaciągnięcie zobowiązania, które przekracza:

33 / 40

Nie może być członkiem partii politycznej:

34 / 40

Podstawy społecznej gospodarki rynkowej tworzą:

35 / 40

Zgodnie z Ustawą z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa projekty założeń projektów ustaw, projekty ustaw oraz projekty
rozporządzeń:

36 / 40

Skarga do sądu administracyjnego przysługuje na:

37 / 40

Kodeks postępowania administracyjnego normuje postępowanie:

38 / 40

Minister Finansów opracowuje strategię zarządzania długiem Skarbu Państwa na:

39 / 40

Państw członkowskich Unii Europejskiej jest:

40 / 40

Zgodnie z Konstytucją RP prawo inicjatywy ustawodawczej przysługuje:

Twój wynik to

Średni wynik to 45%

Udostępnij test w mediach społecznościowych:

LinkedIn Facebook
0%

Na kolejnej stronie znajdziesz testy na urzędnika mianowanego, które pojawiły się w poprzednich latach (2021 – 2012).

Jakie wymagania należy spełnić, aby móc przystąpić do egzaminu?

Egzamin na urzędnika mianowanego jest dostępny wyłącznie dla osób zatrudnionych w korpusie służby cywilnej. Zanim kandydat będzie mógł podejść do testu, musi spełnić określone wymagania ustawowe. Kluczowe kryteria to:

  • Minimalny staż pracy w służbie cywilnej – co najmniej 3 lata pracy na stanowisku objętym ustawą o służbie cywilnej.
  • Wykształcenie – posiadanie tytułu magistra lub równorzędnego (np. magister inżynier, lekarz). Dyplom licencjata czy inżyniera nie jest wystarczający – ustawa wymaga ukończenia studiów drugiego stopnia.
  • Znajomość języka obcego – kandydat musi znać co najmniej jeden język obcy spośród języków roboczych Unii Europejskiej (np. angielski, francuski, niemiecki) lub jeden z wybranych innych języków (m.in. rosyjski, ukraiński, chiński, arabski).
  • Obywatelstwo i obowiązki wojskowe – co do zasady mianowanie dotyczy obywateli polskich (zgodnie z ustawą o służbie cywilnej). Ponadto mężczyźni muszą mieć uregulowany stosunek do służby wojskowej – być żołnierzem rezerwy lub nie podlegać obowiązkowi obrony (np. osoby młodsze zwolnione z obowiązku zasadniczej służby).

Spełnienie wszystkich powyższych warunków musi zostać formalnie potwierdzone przez dyrektora generalnego urzędu, w którym pracuje kandydat, na podstawie dokumentów (świadectw pracy, dyplomów, certyfikatów). Dopiero pozytywna weryfikacja pozwala przystąpić do dalszej procedury zgłoszeniowej.

Procedura zgłoszeniowa. Aby zapisać się na egzamin na urzędnika mianowanego, kandydat w wyznaczonym terminie wypełnia zgłoszenie w Internetowym Systemie Zgłoszeń PKSC (prowadzonym przez KSAP). Co roku rejestracja trwa od 1 stycznia do 31 maja – jest to ostateczny termin przesłania dokumentów. Po wypełnieniu formularza online należy go wydrukować, uzyskać podpis dyrektora generalnego urzędu (który potwierdza spełnienie wymagań) i złożyć dokumenty w siedzibie KSAP lub wysłać pocztą do KSAP (z dopiskiem „zgłoszenie do postępowania kwalifikacyjnego”). Uwaga! Do zgłoszenia musi być dołączony dowód wpłaty opłaty egzaminacyjnej – brak potwierdzenia dokonania opłaty skutkuje uznaniem zgłoszenia za niekompletne i niedopuszczeniem kandydata do egzaminu.

Jakie są opłaty za przystąpienie do egzaminu na urzędnika mianowanego?

Udział w postępowaniu kwalifikacyjnym podlega opłacie egzaminacyjnej, której wysokość jest określana corocznie na podstawie przepisów. Jeszcze do niedawna opłata ta stanowiła 20% minimalnego wynagrodzenia za pracę, jednak od 2024 roku została obniżona do 17% płacy minimalnej. Kwota ulega więc zmianie wraz ze wzrostem płacy minimalnej każdego roku. Przykładowo opłata za egzamin na urzędnika mianowanego wyniosła początkowo 848,40 zł na rok 2024 (20% ówczesnej pensji minimalnej), po czym zredukowano ją do 721 zł zgodnie z nowelizacją rozporządzenia obowiązującą od maja 2024 roku. W 2025 roku opłata egzaminacyjna wynosi już 793 zł, co odpowiada 17% aktualnego minimalnego wynagrodzenia.

Należność za egzamin uiszcza się na konto KSAP przed przystąpieniem do testu – dowód wpłaty, jak wspomniano, jest warunkiem skutecznego zgłoszenia. Zwykle koszt ten pokrywa sam kandydat (inwestując we własny rozwój zawodowy). Warto jednak sprawdzić wewnętrzne regulacje swojego urzędu – niektóre instytucje w ramach polityki szkoleniowej dofinansowują lub refundują opłatę za egzamin swoim pracownikom, zwłaszcza jeśli zakończy się on uzyskaniem mianowania. Jeżeli kandydat nie przystąpi do egzaminu z przyczyn losowych, może wystąpić o zwrot wniesionej opłaty, przedstawiając stosowne dokumenty potwierdzające niemożność uczestnictwa.

Jak wygląda egzamin na urzędnika mianowanego?

Egzamin na urzędnika mianowanego składa się z dwóch rozbudowanych testów pisemnych przeprowadzanych jednego dnia. Wbrew czasem spotykanym opiniom, aktualnie nie ma osobnej części ustnej – cała weryfikacja odbywa się w formie pisemnej. Postępowanie kwalifikacyjne obejmuje kolejno:

  • Sprawdzian umiejętności (część I) jest to test pisemny o charakterze psychologicznym, trwający 60 minut. Jego celem jest zmierzenie ogólnych zdolności kandydata, istotnych w pracy urzędnika, takich jak umiejętność logicznego myślenia, wnioskowania, analizowania informacji i rozwiązywania problemów. Autorem testu jest Pracownia Testów Psychologicznych PTP, a sam sprawdzian jest wystandaryzowany i znormalizowany – co oznacza, że został opracowany według rygorów psychometrycznych i porównuje wyniki kandydata do wyników populacji odniesienia. Forma zadań w tej części przypomina zaawansowany test na inteligencję i test kompetencji poznawczych. Na tym etapie mogą również pojawić się matryce Ravena.
  • Sprawdzian wiedzy (część II) jest to test jednokrotnego wyboru składający się z 90 pytań zamkniętych, na którego rozwiązanie przeznaczono 90 minut. Każde pytanie ma kilka proponowanych odpowiedzi, z których jedna jest prawidłowa. Test wiedzy ma za zadanie sprawdzić, czy kandydat posiada szeroką wiedzę niezbędną do pracy w administracji rządowej. Zakres tematyczny jest bardzo obszerny – obejmuje zagadnienia z prawa, administracji publicznej, finansów publicznych, polityki zagranicznej (w tym integracji europejskiej), organizacji i zarządzania oraz kwestii społeczno-ekonomicznych.

Obie części są przeprowadzane tego samego dnia – zwykle sprawdzian umiejętności odbywa się rano, po czym następuje krótka przerwa i później test wiedzy w południe. Całość zaczyna się około godziny 10:30-11:00 i kończy ok. 15:00. Egzamin organizowany jest centralnie przez KSAP, ale odbywa się jednocześnie w kilku miastach w Polsce, aby ułatwić dostęp kandydatom z różnych regionów. Typowo wyznacza się centra egzaminacyjne w Warszawie, Krakowie i Poznaniu, a kandydatów przypisuje się do lokalizacji według województwa zamieszkania lub wyboru preferencji.

Aby zdać egzamin (uzyskać wynik pozytywny z postępowania kwalifikacyjnego), kandydat musi spełnić dwa warunki jednocześnie, to jest zdobyć co najmniej 1/3 maksymalnej liczby punktów z każdej części, oraz zdobyć łącznie co najmniej 3/5 maksymalnej sumy punktów. W obecnym układzie przekłada się to na minimum 20 punktów ze sprawdzianu umiejętności, 30 punktów ze sprawdzianu wiedzy oraz 90 punktów łącznie. Innymi słowy, wymagane jest osiągnięcie co najmniej 60% sumarycznego wyniku i jednocześnie nie można „oblać” żadnej z dwóch części (każdą trzeba zaliczyć na minimum 33% punktów).

Egzamin na urzędnika mianowanego uchodzi za trudny – świadczą o tym statystyki. Wymagany zakres materiału jest bardzo szeroki, a test umiejętności bywa dla wielu wyzwaniem. W efekcie nie wszyscy osiągają próg zaliczeniowy. Zdawalność egzaminu na urzędnika mianowanego w ostatnich latach oscyluje w granicach 40–50%. Przykładowo w 2025 roku spośród 1004 podchodzących do egzaminu, wynik pozytywny uzyskało tylko 468 osób (ok. 46%).

Ilu urzędników mianowanych pracuje w Policji?

Pracownicy cywilni w Policji stanowią znaczącą grupę zatrudnionych – obecnie w polskiej Policji pracuje ok. 24–25 tysięcy osób cywilnych (na etatach niemundurowych). Spośród nich część należy do korpusu służby cywilnej, a część jest zatrudniona poza nim (na stanowiskach pomocniczych, technicznych itp.). Na początku 2025 roku liczba członków korpusu służby cywilnej w Policji wynosiła 11 878 osób, co stanowi niespełna połowę wszystkich pracowników cywilnych w Policji. Pozostałe ok. 12,8 tys. cywilów pełni funkcje poza korpusem (np. pracownicy obsługi, personel techniczny).

Warto podkreślić, że spośród tych blisko 12 tysięcy członków korpusu SC w Policji zdecydowana większość to pracownicy służby cywilnej zatrudnieni na umowę o pracę, niemianowani. Urzędnicy mianowani stanowią w Policji stosunkowo niewielki odsetek ogółu kadry cywilnej – podobnie zresztą jak w całej administracji rządowej, gdzie mianowani to ok. 6–10% członków korpusu (różne dane na przestrzeni lat). Dokładna liczba urzędników mianowanych pracujących w formacji Policji nie jest jawnie podawana w publicznych statystykach kadrowych. Innymi słowy, tylko część cywilnych pracowników Policji osiągnęła status urzędnika służby cywilnej poprzez zdanie egzaminu lub ukończenie KSAP – reszta to pracownicy na kontraktach oczekujący potencjalnego mianowania w przyszłości.

Podsumowanie

Egzamin na urzędnika mianowanego to wymagający, ale realny do osiągnięcia cel dla pracowników służby cywilnej, którzy chcą rozwijać swoją karierę. W artykule omówiliśmy, jak wyglądają testy na urzędnika mianowanego, jakie warunki trzeba spełnić, by do nich przystąpić, oraz jakie korzyści płyną z uzyskania mianowania.

Zdobycie statusu urzędnika mianowanego to realny krok naprzód w rozwoju kariery w administracji rządowej, w tym także dla pracowników cywilnych Policji. Mianowanie przynosi wymierne profity, ale też zobowiązuje do dalszego doskonalenia i służby na najwyższym poziomie. Zachęcamy wszystkich spełniających warunki do podjęcia wyzwania! Powodzenia!

WESPRZYJ NAS KAWĄ:
 
Postaw mi kawę na buycoffee.to
   

Napisz komentarz

Theme by Anders Norén

Ads Blocker Image Powered by Code Help Pro

Ads Blocker Detected!!!

We have detected that you are using extensions to block ads. Please support us by disabling these ads blocker.

Powered By
Best Wordpress Adblock Detecting Plugin | CHP Adblock